måndag 12 maj 2008

Avslaget på munskänkarna

I onsdags hade Munskänkarnas Stockholmssektion champagneprovning ledd av Josephine Edelskog som har en diger meritlista på området. För mig som tidigare aldrig deltagit i massvinprovningar var det med spänd förväntan som jag begav mig med två vänner till Näringslivets hus.

Josephine höll ett kortare intro som främst bestod av ett rabblande av samtliga champagneårgångar sedan 1979. Det hade kanske varit intressantare att gå in lite mer på några bra årgångar än att bara skrapa på ytan på alla.

Efter genomgången kom de 6 champagnerna in en i taget, en process som tog åtminstone 30 minuter. De serverades i minst sagt måttliga mängder och var rumstempererade! Dessutom var det olika glas för olika viner. Men den rumstempererade droppen som fick de brokiga glasen att rinna över var att mitt sjätte och sista vin var korkskadat. När jag försiktigt påtalade detta fick jag endast svaret att "det nog bara är lite oxiderat" och att vinet var slut så jag kunde inte få ett nytt glas.

Temat för provningen var årgång 2002 och följande viner var representerade: Deutz Blanc de Blancs, Jacquart Mosaïque, Duval-Leroy Trepail, Franck Bonville, Audoin de Dampierre samt Leclerc Briant Divine.

Eftersom förutsättningarna för en bra provning inte riktigt fanns blev mina noteringar kortfattade. Franck Bonville för 299 kr stod upp väldigt väl mot de något dyrare konkurrenterna med fin chardonnayfrukt och stålvass syra. Deutz var bra och Duval-Leroy föll många i smaken men för mig stod en besvärande banonarom i vägen för ett riktigt högt betyg.

Sammanfattningsvis kommer det nog dröja innan jag deltar i massmöten av det här slaget...

Inga kommentarer: